اصفهون

ای سپاهان، سروری کن بر زمین، چون آسمان در جهان، تا تو ولادتگاه چونین سروی (سنایی)

470 میلیون مترمکعب آب زاینده رود گم شد؟!
ساعت ۱٢:۱٦ ‎ق.ظ روز شنبه ٢۸ شهریور ۱۳۸۸  کلمات کلیدی:

مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: آب خروجى از سد در مسیر خود در اثر زایش باید نسبت به خروجی آب از سد خیلی بیشتر شود اما به نظر مى‌رسد طى دو سال اخیر زاینده‌رود نه تنها زایش نداشته بلکه از میزان آب در طول مسیر کاسته شده است.

‌اسفندیار امینى در گفتگو با خبرنگار مهر در اصفهان در خصوص میزان آب خارج شده از سد زاینده‌رود طی سال گذشته اظهار داشت: به گفته سازمان آب منطقه‌اى در سال 86- 87، یک میلیارد و 350 میلیون مترمکعب آب از دریچه سد خارج شده که از این میزان 350 میلیون مترمکعب به کشاورزى، 120 میلیون متر مکعب براى صنعت و 370 تا 400 میلیون مترمکعب به مصارف شهرى اختصاص یافته است.

‌اسفندیار امینى ادامه داد: در صورتى که این اعداد را با هم جمع کرده و از آب کل تفریق کنید، مشاهده مى‌شود که 470 میلیون مترمکعب گم شده است
. ‌

‌امینى افزود: اگر 150 میلیون مترمکعب آب برداشتى استان چهارمحال و بختیارى از عدد 470 کسر شود باز هم سرنوشت 350 میلیون مترمکعب آب نامشخص است. ‌

وی تصریح کرد: یک میلیارد و 350 میلیون مترمکعب آب خروجى از سد در مسیر خود در اثر زایش باید به حدود دو میلیارد مترمکعب تبدیل شود اما به نظر مى‌رسد طى دو سال اخیر زاینده‌رود نه تنها زایش نداشته بلکه از میزان آن در طول مسیر کاسته شده است.

امینی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بر اساس اعلام شرکت آبفاى اصفهان روزانه پنج لیتر آب براى مصرف شرب و 15 لیتر براى آشپزخانه پخت و پز براى هر نفر به صورت نرمال کافى است، ‌این در حالی است که اگر مصرف 20 لیتر روزانه در عدد 4.5 میلیون نفر بهره‌بردار فعلى شرب از زاینده رود ضرب عدد 32 میلیون و 400 هزار متر مکعب به دست مى‌آید.

وی ادامه داد: این در حالی ‌است که سالانه حدود 370 تا 450 میلیون مترمکعب براى مصرف شهرى شهروندان اختصاص داده مى‌شود که این میزان آب چندین برابر نیاز واقعى است.

مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزی شهرستان اصفهان
افزود: اگر به این عدد خروجى چاهها، قنوات و چشمه‌سارهای در اختیار ادارات آب و فاضلاب و شهرداری‌های شهرستانهایی که آب از زاینده رود برداشت می‌کنند را اضافه نماییم، بیش از یک میلیارد مترمکعب آب براى مصارف شهرى و فضاى سبز در سال اختصاص داده شده است. ‌ ‌

امینى همچنین در ادامه جهت روشن‌تر شدن موضوع به میزان آب مصرفی براى لباسشویى، باغچه، شستن ماشین و... اشاره کرد و گفت: بر اساس اعلام شرکت آبفاى استان، براى مصارف یاد شده 150 لیتر در روز براى هر نفر کافى است که براى 4.5 میلیون بهره‌بردار ساکن در اصفهان، اردستان، نایین، کاشان، مورچه‌خورت، مبارکه، فلاورجان،یزد و... سالانه تنها 243 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز است.

وی در ادامه تصریح کرد: قطعا این اضافه برداشت‌ها از حق‌آبه کشاورزان خرج شده که در نهایت زیان و خسران به کشاورزان را به دنبال دارد، چرا که اگر تنها 108 میلیون مترمکعب به مدت سه ماه براى شرق اصفهان اختصاص مى‌یافت، مشکل قریب به 300 هزار کشاورز مرتفع می شد.

مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزی شهرستان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به
مصوبه مجلس شوراى اسلامى در سال 61 خاطر نشان کرد: در این قانون توزیع عادلانه آب به تصویب رسیده است که مطابق با این قانون حق‌آبه‌دار نباید آب را به صورت مشروط به دست آورد.

امینی تصریح کرد:‌ بر اساس اصل 44 قانون توزیع عادلانه آب اگر در اثر اجرای طرح‌های عمرانی چون احداث سد، کانال کشی و ... آب حق آبه‌دار اعم از آب جاری ، قنوات و چاه‌ها نقصان یابد و یا خشک و قطع شود دولت در این امر است و باید جبران خسارت کند.

مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزی شهرستان اصفهان خاطر نشان کرد: ‌
البته در این عر صه مواد قانونی بسیاری دیگری نیز وجود دارد که تمام حقوق و مالکیت حق‌آبه دار را روشن می‌نماید و این در حالی‌است که در سال جارى و سال گذشته مسئولان از تحویل آب به حق آبه‌دار امتناع می‌نمایند.

منبع:shafaf.ir


 
حفاری اشتباه درمسیر متروی اصفهان / احتمال نشست سی و سه پل
ساعت ۱٢:٤٢ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸  کلمات کلیدی:
حفاری اشتباه درمسیر متروی اصفهان / احتمال نشست سی و سه پل
اصفهان - خبرگزاری مهر: یک منبع آگاه در سازمان قطار شهری اصفهان گفت: مسیر تونل شرقی خط شمال - جنوب متروی اصفهان پس از عبور از زیر رودخانه زاینده رود، در حدود 30 رینگ (طولی معادل 40 متر) در کنار سی و سه پل به اشتباه حفاری شد.

 

این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار مهر در اصفهان گفت: تونل غربی خط شمال - جنوب متروی اصفهان، بر اساس خط پروژه، بر روی DTA خود حرکت کرده اما مسیر تونل شرقی در هنگام عبور از زیر رودخانه زاینده رود در کنار سی و سه پل، در حدود 30 رینگ ( طولی معادل 40 متر ) به اشتباه حفاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: این حفاری اشتباه در نهایت سبب شده که دهانه تونل از موقعیت تعیین شده کنونی به میزان بیش از ۶ متر به سمت راست (غرب) جابجا و از مسیر اصلی خود دچار انحراف شود که اکنون عملیات حفاری متروی اصفهان به همین سبب متوقف شده است.

این منبع آگلاه با اشاره به اینکه دستگاه TBM نمی‌تواند پیچشی با شعاع کمتر از 225 متر داشته باشد، اظهار داشت: این در حالی است که با توجه به انحراف ایجاد شده اگر بخواهیم تونل را به مسیر اصلی خود بازگردانیم و به ایستگاه تعبیه شده در خیابان چهارباغ بالا برسانیم، باید دستگاه با شعاع 125 متر بچرخد که در واقع این امر خود غیر ممکن است.

467263_orig.jpg

وی ادامه داد: حتی اگر قرار بر این باشد که دستگاه مسیر کنونی خود را ادامه دهد و با کمترین شعاع یعنی 225 بپیچد از زیر فونداسیون هتل سوئیت و مغازه های اطراف آن عبور خواهد کرد که در واقع آنگاه نیز با این مشکل روبرو خواهیم شد که تونل به ایستگاه طراحی شده خود نخواهد رسید.احتمال نشست سی و سه پل در زمان جاری شدن آب در زاینده رود وجود دارد

این منبع آگاه در سازمان قطار شهری اصفهان با اشاره به اینکه دستگاه

TBM مورد استفاده در پروژه مترو اصفهان از نوع EPB است که برای حفاری خاک‌های شهری و نرم ساخته شده است، اظهار داشت: این دستگاه در هر بار عملیات حفاری به طول یک و نیم متر، متوقف و کار رینگ گذاری انجام و سپس حفاری دوباره آغاز می شود. وی با اشاره به اینکه تاکنون کمترین زمان حفاری در پروژه مترو اصفهان 15 دقیقه و بیشترین زمان به سه ساعت می‌رسد، اظهار داشت: این حفاری‌های اخیر نزدیک به یک شبانه روز به طول انجامیده است که خود مبین این مسئله است که دستگاه با مصالح غیرعادی مواجه شده است.

وی تصریح کرد: اکنون در واگن‌های حمل خاک‌های حفاری شده، مصالح غیر عادی بتون مانند که به قسمتی از پی یک سازه شباهت داشته باشد مشاهده می‌شود که احتمالا در زمان انحراف دستگاه با رمپ جنوبی سی و سه پل برخورد و این مصالح، قسمتی از پی سی و سه پل است.

وی تصریح کرد: در صورت صحت داشتن این قضیه و آسیب دیدن پی سی و سه پل، احتمال نشست کردن پل در زمان جاری شدن آب در رودخانه وجود دارد که پی بردن به درستی این احتمال، نیازمند بررسی های بیشتر است.

این منبع آگاه در سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه سر برنده دستگاه در زمان این حفاری های غیرعادی آسیب جدی دیده است، تصریح کرد: وقتی حفاری طولانی مدت شود، بدون تردید سر حفار دستگاه

Cutter Heade در حال حفاری مصالحی غیر عادی است که این حفاریها سبب شده، یکی از بازوهای کاتر هدر دستگاه در تونل شرقی، کاملاً منحنی و بیضی شکل شود، به شکلی که تعمیر آن به شکل عادی از طریق حضور غواصان در محفظه man lock دستگاه که بدین منظور طراحی شده است، امکان پذیر نیست.وی به حضور کارشناسان شرکت نقشه بردار پروژه مترو اصفهان برای بررسی موضوع اشاره کرد و افزود: کارشناسان شرکت آلمانی VMT GmbH که کار نقشه برداری پروژه مترو اصفهان را انجام داده به دعوت سازمان قطار شهری اصفهان برای بررسی موضوع به اصفهان آمدند که پس از بررسی درنامه ای که این شرکت نقشه بردار پروژه مترو اصفهان به قطار شهری اصفهان، سه گزینه پیش را برای مسئولان قطار شهری اصفهان مطرح می‌کند که در گزینه پیشنهادی اول آمده است اگر با قوسی به شعاع 125 متر بپیچید می‌توان دستگاه را به ایستگاه مورد نظر رساند که سیستم آستر کاری تونل و محدودیت ها و همچنین زمین شناسی دستگاه چنین اجازه‌ای را نمی دهد که ما با شعاع 125 متر بپبچیم. پس این پیشنهاد رد می شود.

467266_orig.jpg

تقشه شرکت آلمانی در خصوص اشتباهات انجام شده

این منبع آگاه در ادامه به مهر تصریح کرد: در گزینه پیشنهادی آخر نیز آمده که مسیر فعلی را با کوچکترین شعاع ممکن (225 متر) ادامه دهیم که در این صورت دستگاه 28 متر در عرض با ایستگاه مورد نظر ما فاصله پیدا می کند. ضمن اینکه با اینکار قسمت هایی از تونل از زیر هتل سوئیت و مغازه های اطراف آن عبور خواهد کرد که عااوه بر مشکلات حقوقی، ممکن است از نظر فنی غیر ممکن باشد.

همچنین در گزینه آخر نیز آمده است که مسیر را بدون توجه به محل ایستگاه، ادامه دهیم که در این صورت ایستگاه ما به طور طولی، 170 متر دورتر از ایستگاه فعلی که کار ساخت آن در حال انجام است، قرار می گیرد.

این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود اظهار داشت: بر اساس بررسی VMT در هر صورت احداث ایستگاه در محل فعلی که کار ساخت آن در حال انجام است، غیر ممکن است ولی این شرکت راهکاری را برای حل مشکل ارایه نداده و در بخش دیگری از نامه خود، ایرادات پیمانکار را به او متذکر می شود و مسئولیت این مشکل و حل آن را از خود ساقط می کند.

این منبع آگاه به برخی تذکرات مهندسان حاضر در پروژه در زمان ایجاد انحراف اشاره و افزود: بر اساس اطلاعات موجود تعدادی از افراد حاضر در حفاری متوجه می‌شوند که دستگاه بر خلاف انتظار در حال پیشروی در مسیر مستقیم است و این افراد به چند تن از مهندسین ذیربط، گوشزد و اخطار می‌دهد که ظاهرا" در قسمتی از کار اشتباهی در حال صورت گرفته که متاسفانه به این مساله بی توجهی می شود.

وی افزود: در نهایت نقشه بردار ارشد پیمانکار( شرکت الموت ) متوجه اشتباه در حال بروز می شود و تقاضای توقف حفاری می دهد که متاسفانه در این زمان 30 رینگ به صورت اشتباه حفاری شده بود.

 

دستگاه TBM مترو اصفهان یکی از ارزان ترین دستگاه حفاری است که وجود دارد

این منبع آگاه در خصوص کیفیت دستگاه TBM مترو شهر اصفهان گفت: در حالی که حساسیت های حفر تونل مترو در شهر تاریخی اصفهان از سایر شهرهای کشور بسیار بیشتر است، دستگاه TBM اصفهان کیفیت بسیار پایینی دارد.

وی با بیان اینکه این دستگاه کامل خریداری نشده است، افزود: به عنوان مثال دستگاه TBM مترو اصفهان مشکلات زیادی برای گروت کار دستگاه ایجاد می‌کند و کار گروت کاری در تونل به سختی و با کیفیت پایین صورت می گیرد، چون هزینه صحیح انجام نشده است.

منبع : خبرگزاری مهر


 
به مناسبت سالروز مرگ پروفسور آرتورپوپ
ساعت ۱۱:٠٧ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢ شهریور ۱۳۸۸  کلمات کلیدی:

به مناسبت سالروز مرگ پروفسور آرتورپوپ، بنیانگذار موسسه «هنر و باستان شناسی ایران» در آمریکا

ایران، منزل ابدی من است

در جانب شرق پل خواجو که قدم بزنیم آرامگاهی توجه ما را به خود جلب می کند. نزدیک تر که بشویم سنگ قبری را می بینیم که روی آن شعری به یادبود پروفسور آمریکایی ایران شناس نوشته شده است.
شهریور 1348 یادآور، یاد و خاطره پروفسور آرتور آپهام پوپ،